-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1480 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

با توجه به اين كه اكثر مشكلات جامعه به نوعي به تمايات جنسي برميگردد، چرا به جاي محكوم كردن يا سركوب نمودن، راهكارهاي مناسبي براي آن پيدا نميكنند؟ نقش حوزه علميه چيست؟

شكي نيست كه ريشه بسياري از مفاسد لذت جويي و شهوت راني است. امام علي (ع) شهوات را شكارگاه شيطان(1) و ريشه آفتها(2) ياد كرده و فرموده: كسي كه به سوي شهوات حركت كند، به سمت آفات سرعت گرفته است! ميل جنسي بخشي از قوه شهويه است و با دست حكيمانه آفرينش وجود انسان قرار داده شده است و مانند ساير تمايلات دروني، تا ارضا نشود، از بين نميرود و انسان به آرامش نميرسد. اسلام هرگز خواهان سركوبي آن نيست. راهكار اسلام نه مطابق با نظريه تعديلي كليسا (يعني ناديده گرفتن و محكوم كردن غريزه جنسي) است و نه مطابق با ديدگاه افراطي فرويد و طرفداران آزادي بي حد و حصر غريزه، بلكه خواهان ارضاي معيّن و محدوده و منطقي غريز ميشابد. بهترين راه تعديل غريزه جنسي را، عمل زناشويي و ازدواج ميداند. رسول خدا (ص) ميفرمايد: اي جوانان، هر يك از شما كه قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام كند، زيرا بهترين وسيله است كه چشم را از نگاههاي آلوده و عورت را از بي عفتي محافظت ميكند(3) نه تنها غريزه جنسي به طور مشروع و در حد خاص، جايز است، بلكه در آيات و روايات و به عنوان امر پسنديده و حتي ضروري شناخته شده و به آن توصيه و تأكيد فراوان شده است. در مواردي كه ازدواج دائم ميسر نباشد، اسلام، ازدواج موقت را پيشنهاد كرده است كه متأسفانه در اوضاع فعلي، از اين راهكار اصلي غفلت شده و روز به روز موانع ازدواج بيشتر ميگردد، در حالي كه امروزه براي همه جوانان امكان ازدواج دائم وجود ندارد و بين بلوغ جنسي و تشكيل خانواده، چند سال فاصله ميافتد و بيكاري و فقر و تجملات ازدواج، به اين شكل بيشتر دامن ميزند، از سوي ديگر مردان و زنان بدون همسر در جامعه فراوان اند. ضرورت طرح موضوع ازدواج موقت بيش از گذشته احساس ميشود. امام علي (ع) ميفرمايد: اگر عمر از ازدواج موقت نهي نميكرد، جز انسان بدبخت سراغ زنا نميرفت.(4)

در اين راستا همه نهادهاي فرهنگي و اجرايي مسئوليت دارند و نميتوان نهاد خاصي را مقصر دانست. وظيفه حوزه علميه و مراكز فرهنگي، تبليغ و ارشاد مردم در جهت آسانگيري ازدواج و تبيين منطقي از ازدواج موقت است. فرهنگ سازي آن از طريق رسانههاي گروهي به خصوص صدا و سيما با ارائه فيلم و غيره ميباشد. وظيفه دولت كه امكانات وسيعي را در اختيار دارد، برطرف كردن موانع ازدواج و بهرهگيري از عوامل تشويقي مانند وامهاي قرض الحسنه و اولويت دادن براي كار و غيره و حتي پرداخت هزينه ازدواج نيازمندان از بيت المال ميباشد.

والدين نيز با حذف تشريفات و آسانگيري و پرهيز از بهانه جويي و عمل به سنت پيامبر (ص) و بستر سازي ازدواج نقش تعيين كنندهاي در ارضاي صحيح غريزه جنسي فرزندان دارند.

پينوشتها

- غرر الحكم، ج 2، ص 143. 1

- همان، ج 1، ص 23.)

3 - مكارم الاخلاق، ص 100.

4 - شرح ابن ابي الحديد، ج 12، ص 253.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.